Communicatietips

10 COMMUNICATIE TIPS

  1. Schrijf begrijpelijk: 95% van de  Nederlandse bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1. Dit zijn teksten die voornamelijk bestaan uit korte zinnen en veel voorkomende woorden. Schrijf je teksten op dit niveau dan weet je zeker dat bijna iedereen dit kan lezen. Schrijf je voor vakbroeders, techneuten of hoger opgeleiden dan mag het wel een niveautje hoger. Meer over taalniveaus
  2. Verzin een pakkende titel: schrijven is hard werken. Zonde als het niet gelezen wordt. Onze tip: steek 80% van je tijd in een pakkende titel. In een split second bepaalt jouw lezer of jouw tekst de moeite waard is om te lezen. 
  3. Geef iets weg: what's in it for me? Mensen zijn gek op cadeautjes. Geef iets weg wat kostbaar is voor de lezer en hij zal je dankbaar zijn. Een gouden tip, jouw kennis, de oplossing voor iemands probleem. Het hoeft niet perse geld te kosten. Hoewel korting het altijd goed doet.
  4. Vermijd containerbegrippen: dat zijn vage begrippen die te pas en te onpas gebruikt worden. Ze voegen niets toe aan je tekst. De woorden 'ding' , 'gewoon', 'mooi' zijn hier voorbeelden van. Tenzij het gewoon wel jouw ding is natuurlijk. 
  5. Less is more:  ga recht op je doel af . Alle informatie die afleidt van je doel kun je schrappen.  
  6. Verplaats je in je lezer: schrijf vanuit het perspectief van  je lezer zodat hij zich kan identificeren met jouw verhaal.  Wat is het probleem, de pijn, de wens van de lezer voor wie je schrijft? Gegarandeerd gaat hij eerder op je verzoek in. Niet omdat het moet maar omdat hij dat zelf wil.
  7. Twee zien meer dan een: zoek een meelezer. Een vriend, kennis, familie, collega. Iemand die goed is in taal en jou helpt om taalfouten uit je tekst te halen voor je iets verstuurt of online zet. Het gaat om de inhoud natuurlijk. Maar toch. Taalfouten zorgen voor afhakers.
  8. Schrijf actief: vermijd zinnen in de lijdende vorm. Dat zijn zinnen met 'worden' erin. Het maakt je teksten onpersoonlijk, onsympathiek en traag. Zeg in plaats van 'je wordt teruggebeld' 'wij bellen je'. Of in plaats van 'de tarieven worden verhoogd' 'wij verhogen de tarieven'. Tenzij je het natuurlijk in het midden wilt laten bij wie de lezer moet klagen.
  9. Practice what you preach: schrijf eerlijk en maak waar wat je zegt. Verkoop geen gebakken lucht. Klanten haken af zodra ze dit doorhebben. En met een beetje pech gaat de klacht viral en moet je serieus aan de crisiscommunicatie.
  10. Zorg voor een duidelijke tekstopbouw: een goede opbouw en een duidelijke structuur van je tekst zorgt ervoor dat lezers bij de les blijven en niet de draad kwijtraken. 
Begrijpelijke en leuke teksten schrijven
 MAAK JOUW COMMUNICATIE SMART
Heb jij een businessplan? Een product of dienst dat je in de markt wilt zetten? Beter onder de aandacht van jouw doelgroep(en) wil brengen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Samen vertalen wij jouw ideeën naar een overzichtelijk communicatieplan.  Wij formuleren strategie, budget, boodschap en communicatiemiddelen. Met daarin jouw communicatiedoelstellingen centraal. Heb je onvoldoende capaciteit dan helpen wij je desgewenst mee met de implementatie van je communicatieplan.  

Ook kunnen wij jouw bestaande communicatie onder de loep nemen. Online en offline. Wat is de kern van je boodschap, wat maakt jouw dienst of product uniek? Wat verwacht je van de lezer. Kan het proces makkelijker zodat meer potentiële klanten zaken met jou doen. Misschien gebruik je onbewust vakjargon,  ‘wollige’ of overbodige informatie of (te)  ingewikkelde procedures. 

Share by: