We ontvangen allemaal wel eens
'ongezellige post'. Van die brieven waarvan je weet 'hier moet ik iets mee'. Maar de moed ontbreekt je om het op te pakken. Verzekeringen, aanmaningen. Brieven van de gemeente of de belastingdienst. Zulke post. Brieven die steevast op de stapel
‘ongezellige post’ belanden. Om problemen te voorkomen is een (re)actie vereist. Als vrijwilliger help ik mensen met het afhandelen van deze ongezellige post. Vaak over datum. Wel gelezen, niet begrepen en nu te laat. Ze doen me denken aan een quote van de filosoof Pascal Blaise:
'Deze brief is nogal lang uitgevallen omdat ik geen tijd had om hem korter te maken.'
Blaise had zijn vriend een hele lange brief geschreven en realiseerde zich toen hij klaar was dat de brief veel te lang was. En vol stond met niet relevante details. In plaats van de brief aan te passen plaatste hij een verontschuldiging onderaan. De brief moest immers de deur uit. Hij had geen tijd om hem aan te passen. Te veel niet relevante tekst is een van de redenen dat mensen brieven niet goed lezen. Of begrijpen. Het leidt af van de kernboodschap.
5 belangrijke redenen waarom mensen niet (door)lezen:
- Te lange lappen tekst schrikt mensen af
- Meerdere boodschappen in 1 bericht
- Onduidelijk welke (re)actie wordt verwacht
- Te veel vakjargon gebruikt
- Geen overtuiging om actie te ondernemen (What's in it for me)
Voorkom bovenstaande valkuilen door:
- Lange teksten te scheiden in overzichtelijke alinea's met tussenkopjes. Veel lezers screenen de kopteksten en de subkoppen. Ze lezen niet de hele tekst. Gebruik tussenkoppen om de kern van je betoog te vertellen .
- Als je een (re)actie wil beperk je dan tot 1 centrale boodschap en communiceer duidelijk welke (re)actie je van de lezer verwacht. De rest bewaar je voor een ander moment of kun je naar verwijzen
- Geef direct in de eerste alinea aan wat je van de lezer verwacht. En herhaal dit, bij langere teksten, regelmatig.Niet alle lezers halen het einde van de tekst. Dit betekent niet perse dat ze niet geïnteresseerd zijn.
- Gebruik alleen vakjargon als het niet anders kan en licht het toe.
- Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat de lezer actie onderneemt. Wat levert het de lezer op?
En natuurlijk altijd nadenken over het taalniveau van jouw lezer.
Klik hier om meer te lezen over taalniveaus